אחרי שנה של שקט שטרם ידענו כמותו, עולם התרבות חוזר לעצמו אט אט ואנחנו, חלק ממנו – חוזרים לנגן.
פסטיבל קול המוסיקה בגליל העליון חוזר באנרגיות מחודשות, ואני שמחה ונרגשת להוביל אמנותית את הדרך הישנה-חדשה היפה הזו. לכבוד הוא לי להמשיך את מסורת נגינת המוסיקה הקאמרית וההאזנה לה, כפי שנרקמה בפסטיבל מראשיתו על ידי עדית צבי וכפי שהתבטאה בעשור האחרון בהנהגת הצ'לן צבי פלסר.
אני מקווה להיבנות ממסורת הפסטיבל העשירה וגם להביא עמי דגשים ורעיונות חדשים, שהם חלק מהאני האמנותי שלי ושליוו את העשייה האמנותית שלי בעשורים האחרונים כפסנתרנית, מוסיקאית קאמרית, מורה ומחנכת למוסיקה.
אני רוצה לשתף אתכם בכמה מהתוכניות ומהתכנים הצפויים בפסטיבל הקרוב וגם לחשוף בפניכם מעט מהמחשבות והרעיונות שהובילו אותי לבניית התוכנית כפי שהיא.
הפסטיבל כולו ייסוב השנה סביב נושא אחד – חורף. המעבר של הפסטיבל לדצמבר והמחשבה על החורף הגלילי העלו בי זיכרונות מפסטיבלי מוסיקה וטיולים בחורף באירופה החורפית והמושלגת ופנטזיות על 'אירופה קטנה' משלנו, בגליל.
קראתי לפסטיבל 'אגדת חורף' כי רציתי ליצור תוכנית שתיתן למשתתפים ולמאזינים רגע של שלווה, התבוננות, הרהורים, ומחשבה על הטבע, העונות, קצב החיים, ועל איך שהאמנות והמוסיקה משתלבות בתוך כל אלה.
היות ועונות השנה והטבע הפושט ולובש צורות היוו מאז ומתמיד מקורות השראה לאמנות, עמדתי מול שפע של יצירות המתייחסות לרוח, לגשם, ולסערה, יצירות שהולחנו בחורף, וגם יצירות שמשהו באווירתן, בתחושה שלהן, משקף מלנכוליה חורפית או, לחלופין, חמימות ביתית ליד האח. מספיק לחשוב על חמישיית המיתרים הנפלאה 'הסערה' מאת בטהובן, לצד הטריו הסוער בדו מינור מאת מנדלסון, כדי להיכנס לאווירה.
ההתמקדות בנושא אחד ובפנים השונות שלו אפשרה לי ליצור מין 'חלון' להסתכלות על המוסיקה, חלון שדרכו נוכל לשמוע, בפרספקטיבה חדשה, יצירות אהובות ומוכרות לצד יצירות חדשות ומסקרנות. האם ישנם קווי דמיון בין 'החורף' של ויולדי (שננגן בקונצרט הפתיחה) לבין 'החורף בבואנוס איירס' של פיאצולה (שננגן בקונצרט הסיום)?
האם היצירה 'רוח' לכינור וצ'לו של המלחינה הפינית בת זמננו קאיה סאריהו מתארת את אותה רוח נורדית שנשמע אצל המלחין הנורבגי גריג ביצירתו המפורסמת 'פר גינט?' ומה הקשר בין 'סונטת הגשם' של ברהמס לבין 'כישוף הגשם' לחמישייה של המלחין היפני הגדול טורו טקמיצו?
לצד יצירות מופת קלאסיות וכמה 'טעימות' מהמוסיקה של זמננו בעולם, השתדלתי לתת מקום גם ליצירה המקומית, הישראלית. בקונצרט רביעיות וחמישיות בשישי בערב נשמע, בין מוצרט לבטהובן ולשוברט, גם ביצוע בכורה של רביעיית המיתרים 'ימי החורף תוקפים' של המלחין אבל ארליך, חתן פרס ישראל למוסיקה. הרביעייה, משנת2002 הועתקה מכתב ידו של המלחין ויצאה מהדפוס זה עתה, לכבוד הביצוע בפסטיבל.
בנוסף נשמע בפסטיבל, בהקשרים אחרים, יצירות מאת ורדינה שלונסקי, יהויכין סטוצ'בסקי וליאון שידלובסקי – כולם יוצרים ישראלים ייחודיים, שטרם זכו כאן למלוא ההכרה לה הם ראויים.
בנוסף, ניתן מקום של כבוד לשירים ישראליים מוכרים ואהובים. בקונצרט אחר הצהריים ביום חמישי, 'פזמון ליקינטון', שירים כמו 'סתיו' מאת משה וילנסקי ו'ליל גליל' מאת מרדכי זעירא יושמעו בעיבודים חדשים, פרי עטם של סטודנטים נבחרים מהמחלקה לקומפוזיציה בביה"ס למוסיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב.
אירוע מיוחד ומעניין בפסטיבל, הקרוב במיוחד ללבי, יהיה המפגש עם המלחינה הישראלית הנפלאה בטי אוליברו. אוליברו, מלחינה עטורת פרסים וביניהם פרס א.מ.ת בתחום התרבות והאמנות, בולטת במוסיקה בישראל בקולה הייחודי, המשלב בעדינות ובמחשבה אלמנטים מסורתיים ואתניים עם טכניקות מערביות בנות-זמננו. במפגש עמה ננגן, אני וחברי, מיצירותיה, ונשוחח עמה על רעיונותיה ודרכי עבודתה.
שילבתי בתוכנית כמה שיחות, שבמסגרתן אני מקווה להתוודע אליכם. בנוסף לשיחת ההכרות שתתקיים בפתיחת הפסטיבל, אני מקווה לראות אתכם בבקרים במפגשי 'יצירה בפוקוס' – שיחות בוקר בנות חצי שעה, בהן אתייחס בהרחבה לתוכניות שנשמע באותו יום, ובייחוד ליצירות החדשות יותר והמוכרות פחות שבתכניות.
את קונצרט פתיחת הפסטיבל השנה נתחיל בשיר Music for a Whileמאת מלחין הבארוק האנגלי, הנרי פרסל – שיר הלל לכוחה של המוסיקה:
Music, music for a while
May all your care beguile
מוסיקה, מוסיקה לזמן מה' -
'מי יתן וכל דאגותיכם יתפוגגו
כולי תקווה שאכן נפגש בפסטיבל ונהנה מכוחה המרפא של המוסיקה בכמה ימים נטולי דאגות –של חורף קסום, התבוננות, הקשבה, אמנות ושלווה.
להתראות,
עפרה
ד"ר עפרה יצחקי, מנהלת פסטיבל קול המוסיקה
  • מועצה אזורית הגליל העליון
  • משרד התרבות והספורט
  • מפעל הפיס